BiketheBestIstrië & KvarnerNoord-Dalmatië met Plitvice va. € 1.350 voor duo-bikers va. € 1.650 voor single-bikersprijzen per persoon |
Cruisen door Istrië, Kvarner eilanden, Noord-Dalmatië & Plitvice meren 13 reisdagen combinatie-motorreis met motortransport,vlucht & gebruik veerboten |
---|---|
Istrië, Noord-Dalmatië met Plitvice meren (KNDP13)Deze combinatie motorreis van bikethebest KNDP13 Dalmatië en Plitvice over de noordelijke eilanden van Kroatie verloopt voor dag 1 tot dag 6 net zo als beschreven in de 13 dagse bikethebestroute KND13. Op dag 7 wordt van Zadar naar het eiland Pag gereden. Na het overzetten met de veerboot op het vaste land naar Prizna gaat het verder via Karlobag naar de Plivice meren. | Voorbeeld schema dagelijkse route (KNDP13) | Dag 1-6: NL/BE->vlucht Noord-Italië-Istrië-Cres-Losinj-Zadar |
Dag 7:Zadar – Pag – Plitvice Op tijd wordt uit Zadar vertrokken en in richting het eiland Pag gereden. Bij nader inzien bestaat eigenlijk de rotsachtige, kale en in sepia tinten gekleurde eiland Pag uit drie eilanden, die met elkaar zijn verbonden door smalle dalen.Voorbij rijdend aan de fonkelen zoutpannen bereikt men het stadje Pag. Het turbulente strandelven op het “Kroatische Ibiza” Pag is voornamelijk in de strandplaatsen Zrce, Caska, Strasko Trincel. Mooie stranden zijn ook in de directe omgeving van Novalja. Nabij deze plaats gaat het veerboot naar Prizna op het vasteland. Vanaf de veerboot in Prisna gaat het weer eens iets vlotter op de Jadranska Magistrale langs de kust naar Karlobag. Dan volgt het echte bochtenwerk door het Velebit gebergte. Deze weg heeft twee hoge punten: Oštarijska Vrata (928 m) en Baske Ostarije (955m). Ten noordwesten van Gospic is in Smiljan het bezienswaardig “Multimediale center Nikola Tesla”.Na een uur bochten avontuur is een bezoek zeker een pauze waard.Op een afstand van 9 kilometer trekken de 16 bovengrondse Plitvice Meren als nauw met elkaar verbonden cascadesysteem van zuid naar noord door het bosrijke en bergachtige Dalmatiense landschap. Tussen het bovenste en onderste meer is een hoogteverschil van ongeveer 130 meter. Daarom verschillen ook de omgevingen en transformeren het karakter van de meren van de twaalf grote bovenste meren (Gornja Jezera) en de vier lagere meren (Donja Jezera) omgeven van zachte hellingen.Dag 8:Plitvice De beste route om een goede indruk van dit prachtige natuurpark te krijgen is een route van de beneden meren naar de boven meren te volgen. Dan heeft men de grote waterval van de onderste meren van de zon beschenen voor zich.Over het “grote meer” Kozjak gaan rustige en milieuvriendelijke elektrische boten waardoor men een deel van de reis te voet kan besparen. Maar het blijft nog steeds voldoende afstand te lopen als men naar boven en zelfs de panoramische uitzichtpunten wil beleven.In twee uur en misschien “in het voorbijgaan” in motorfietskleding de bezichtiging te doen is zeker niet aan te bevelen. Als men op het laatste uitzichtpunt geweest is dan is men ongeveer na 5 uur weer op de parkeerplaats. |
Dag 9:Plitvice-Sveti Juraj-Rab Plitvice gaat het op de D52 in richting Otocac. Dit stadtje ligt aan de rivier de Gacka tussen het Velebit-gebergte en de Mala Kapela bergen. De Gacka is een van de meest beroemde rivieren voor het vissen na de forel in de wereld.Ongeveer 60 kilometer van de Plitvice meren.verwijderd is het UNESCO Biosphere Reserve Velebit bij Kuterevo gelegen. Bekend staat het kleine bergdorp voor zijn eco-toerisme en bijzonder voor de opvang van bruine beren. Nabij is ook een klein restaurant.Vanuit Kuterevo komend gaat het voor het dorp Oltari (920m) linksaf richting Velebit National Park. In dit overwegend bergachtige park zijn een aantal aantrekkelijke bezienswaardigheden geconcentreerd – de prachtige karst formaties Hajdueki en Rozanski kukovi, de unieke botanische tuin en de Lukina grot, een van de diepste ter wereld.Na het oversteken van de prachtige hoogvlakte op iets meer dan 1.000 m boven de zeespiegel volgt de afdaling op gedeeltelijk 15% steile helling naar Sveti Juraj. Voor een veerboot van de rederij Rapska Plovidba naar het eiland Rab moet men 32 km zuidelijk naar Stinica rijden. Van daar pendelt het veerboot met uitzonderingen bijna om elk uur in 20 minuten naar Misjank op het eiland Rab.Dag 10:Rab – KrkRab is het kleinste van de “grote” eilanden in de baai van Kvarner en ook de groenste en meest dichtbevolkte. Karakteristiek voor het oude stad van Rab is de Silhouette met vier klokkentorens.Lopar is niet alleen de op een na grootste nederzetting op het eiland en een zeer populaire bestemming voor vakantiegangers maar is ook de haven om naar het eiland Krk te komen. Vier keer per dag pendelt de veerboot in 1,5 uur naar Valbiska (Krk). Men heeft nog tijd om over het eiland Rab te toeren of op de beroemde “Paradise Beach” te relaxen. Na amper 1.5 uur vaartijd met het veerboot wordt Valbiska op het eiland Krk en kort daarna de Stad Krk (29) bereikt. Bij binnenkomst van de voertuigvrije oude binnenstad van Krk (29) voelt men zich terug geplaatst naar de middeleeuwen. Na de bezichtiging gaat het In het uiterste zuiden van het eiland naar Baska (30). Dit is de meest populaire plek voor toeristen op het eiland Krk. |
Dag 11-13: Krk, Rijeka, Trieste, Vlucht Treviso -> NL/BE |
Het verdere verloop van deze bikethebest combinatie-motorreis is nagenoeg identiek met de dag 10 t/m 12 van de twaalf daagse variante. Zie routebeschrijving KND13 (dag 10 – 12): Dag 11 Krk-rondje Dag 12 Krk-Rijeka-Karstgebied TriesteDag 13 Trieste-Treviso-vlucht -> NL/BE |
|
Overige informatie | |
Inclusief | Exclusief |
|
|
Opties | Prijzen |
|
|